Zawieszenie pneumatyczne stosowane jest w samochodach już od ponad 30 lat. To rozwiązanie poprawia komfort jazdy oraz dużą ładowność, ale ma też i swoje wady.Zawieszenie pneumatyczne to dosyć skomplikowana konstrukcja składająca się z kilkunastu elementów. Podstawę stanowią poduszki pneumatyczne, które pełnią rolę amortyzatorów. W skład tego zawieszenia wchodzi także kompresor, sprężający powietrze. Ważną rolę pełni także zbiornik ciśnieniowy wraz z zaworem regulującym odwadniaczem powietrza. Do tego dochodzą wszelkie przewody ciśnieniowe oraz elektronika. Tak dużo elementów sprawia, że każda awaria w zawieszeniu pneumatycznym może okazać się sporym kłopotem.

Nie trzeba jednak martwić się na zapas. Zawieszenie pneumatyczne cechuje się dosyć dużą trwałością, a jeśli już zdarzają się awarie nie są one kosztowne. Nie można jednak bagatelizować pojawiających się objawów, które mogą sugerować, że coś dzieje się nie tak.

Układ pneumatyczny wymaga stałej kontroli. Przy okazji wszelkich przeglądów zawsze trzeba sprawdzać stan elementów zawieszenia. Wszelkie nieprawidłowości trzeba natychmiast diagnozować i dokonywać naprawy. Jedna, nawet błaha usterka pociągnie za sobą kolejne, co spowoduje wzrost kosztów naprawy.

Zadaniem zawieszenia pneumatycznego jest poprawienie komfortu jazdy poprzez redukcję wstrząsów i drgań. Jedną z zalet jest stały prześwit samochodu, co sprawdza się szczególnie w samochodach typu combi. Stały prześwit umożliwia bardziej przewidywalne zachowanie samochodu na zakrętach. Także pozwala uniknąć „siadania” auta, kiedy to jest załadowane.

Zawieszenie to doskonale sprawdza się również podczas jazdy na nierównościach, stąd również częste stosowanie go w samochodach terenowych i SUV-ach. Pozwala również na bieżącą regulację wysokości.

Zawieszenie pneumatyczne montowano w takich samochodach jak: Audi: Allroad, A8, Q7, X5; Jaguar XJ, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery 3 i 4, Lexus LS, Mercedes: klasa E, klasa S, CLS, ML, GL, klasy R, SL W230, Porsche Cayenne, Range Rover, Subaru Legacy, VW Touareg i Phaeton.


Dodał: , w Artykuły. Dnia 19 lutego 2015