Układ kierowniczy jest bardzo mało znanym elementem samochodowym dla większości kierowców, mimo iż korzystanie z niego podczas jazdy samochodem jest nieodłączną czynnością.

Jest on odpowiedzialny za sterowanie samochodem, a dokładniej kołami skrętnymi, dzięki czemu mamy możliwość manewrowania samochodem. Typowy układ kierowniczy ma stałe przełożenie przekładni, ustawionym tak by pośredniczył między statecznością i zwrotnością pojazdu, umożliwiając pełny skręt kół po 3 obrotach kierownicą. Inżynierowie motoryzacyjni chcą to jednak zmienić, a dokonać ma tego inteligentny układ kierowniczy o zmiennych przełożeniach. Ma to pomóc między innymi przy parkowaniu, oraz podczas manewrowania samochodem w momencie szybkiej jazdy.

Podczas wykonywania manewru parkowania, mało czuły układ kierowniczy nie działałby korzystnie dla kierowcy, gdyż musi on wykonać masę obrotów kołem kierowniczym, by precyzyjnie zaparkować na małej przestrzeni. W takim momencie bardzo przydatnym staje się czuły układ kierowniczy. Jednak gdyby był on czuły w każdym momencie, tzn. o stale wysokiej czułości, okazałaby się bardzo niebezpieczna. Tak wysoka czułość nie jest wskazana podczas szybkiej jazdy i mogłaby doprowadzać do wielu wypadków drogowych, gdyż każdy nawet najmniejszy ruch kierownicą powodował by ostry skręt kół.

W tym momencie ukazuje się cały potencjał inteligentnego układu kierowniczego. Dzięki zastosowaniu specjalnej przekładni planetarnej o zmiennym położeniu, na końcu kolumny kierowniczej, sterownika połączonego z silnikiem elektrycznym, możliwa jest zmiana czułości układu kierowniczego każdego pojazdu czterokołowego. Na podstawie informacji o prędkości pojazdu i kącie skrętu kół przednich, sterownik uruchamia elektryczny silnik, który zmienia położenie przekładni planetarnej. Dzięki temu systemowi czułość kierownicy jest zmienna w zależności od prędkości z jaką jedziemy.

System ten jak widać nie jest stricte elektroniczny, dlatego w momencie jego awarii sterowanie samochodem jest nadal możliwe, jednak odbywać będzie się ono na standardowych zasadach. Twórcą tego jest firma ZF, a montowany jest obecnie w samochodach BMW z serii 5 i 6 Coupe. Dodatkowo w tych samochodach współpracuje on z systemem hydraulicznym Servotronic oraz DSC. W przypadku gdy nasz samochód wpadnie w poślizg, automatyczny system błyskawicznie zmieni kąt skrętu kół pojazdu, wyprowadzając go z poślizgu. Jak można łatwo zauważyć, oprócz zalet komfortowych, układ ten podnosi bezpieczeństwo podczas jazdy.


Dodał: , w Artykuły, Układ kierowniczy. Dnia 20 listopada 2012