usterki układu kierowniczego

Układ kierowniczy odpowiada za umożliwienie kierowcy sterowanie samochodem. Obecnie na rynku istnieje wiele rodzajów układów kierowniczych, jednak mają one jeden, wspólny cel. Chodzi o jak najbardziej precyzyjną reakcję samochodu na ruchy kierownicą. Każdy kierowca docenia jakość prowadzenia samochodów, w których układ działa dokładnie przekładając wszystkie ruchy kierownicą na koła. Jest to bardzo złożony układ, którego zużycie podczas eksploatacji jest czymś całkowicie normalnym. Należy oczywiście dbać o jego stan, ale na co zwracać szczególną uwagę i z jakimi najpopularniejszymi usterkami musimy się liczyć?

Budowa układu kierowniczego

Zastosowanie najnowocześniejszych technologii w budowie samochodów sprawia, że od kilku lat budowa układu kierowniczego bywa zupełnie inna niż ta, która była wykorzystywana w niedalekiej przyszłości. W dobie wysokiego rozwoju elektroniki nie ma problemu, by układ kierowniczy składał się z potencjometru odczytującego położenie kierownicy oraz silnika elektrycznego zajmującego się skręcaniem kół. My jednak skupimy się dzisiaj na nieco bardziej „przestarzałym” rozwiązaniu opartym o kolumnę kierowniczą. Składa się ona z wału zaczynającego się tuż przy kierownicy i łączącego się w okolicach komory silnika z przekładnią kierowniczą. Ta z kolei łączy się z drążkami kierowniczymi, które łączą się ze zwrotnicą koła i dzięki przegubom oraz łożyskom umożliwiają ich płynny ruch.

Obecnie w skład układów kierowniczych wchodzą także dodatkowe elementy, takie jak układ wspomagania, asystenci kierowcy czy systemy bezpieczeństwa, np. ESP. Wszystko to sprawia, że dzisiejsze układy kierownicze są znacznie bardziej złożone i skomplikowane niż starsze rozwiązania, jednak zasada działania jest niezmienna. Należy jednak pamiętać, że naprawa układu kierowniczego samochodu może stanowić nie lada wyzwanie, szczególnie dla mniej doświadczonych mechaników.

Najczęściej występujące usterki układu kierowniczego

Do najpopularniejszych usterek układów kierowniczych możemy zaliczyć:

  • zużycie końcówek drążków kierowniczych,
  • zapowietrzony układ hydrauliczny wspomagania kierownicy,
  • uszkodzona piasta koła,
  • nieprawidłowy montaż końcówki drążków,
  • niewłaściwe naciągnięcie paska napędu pompy,
  • uszkodzenie pompy wspomagania,
  • zapowietrzenie układu wspomagania.

Usterki te dają oczywiście określone objawy, do których możemy zaliczyć: luzy na kierownicy, nietypowy opór podczas skręcania, zacięcia i sporadycznie pojawiające się opory podczas skręcania kierownicą, nieszczelności układu powodujące wycieki płynów, szarpanie kierownicą, nietypowe odgłosy podczas wykonywania ruchu kołem kierownicy oraz wszelkie kontrolki ostrzegawcze informujące nas o awariach tego układu.

Oczywiście możliwa jest regeneracja układu kierowniczego w samochodzie i tutaj polecamy polegać na sprawdzonych warsztatach, które specjalizują się w tym zakresie napraw. Z pewnością możemy do nich zaliczyć warsztaty sieci Bosch Car Service, do których odwiedzenia serdecznie Państwa zapraszamy!


Dodał: , w Układ kierowniczy. Dnia 2 lutego 2021