Amortyzatory są nieodłącznym elementem zawieszenia każdego pojazdu. Jest to mechanizm którego zadaniem jest przechwycenie i rozproszenie nadmiaru energii która dostarczana jest z nierównego podłoża. Zabezpiecza on urządzenia lub operatora przed nadmiernymi drganiami, wytłumia tendencje do rozkołysu pojazdu oraz zapobiega podskokom kół na nierównościach, dzięki czemu są one ciągle przy podłożu. Amortyzatory w zawieszeniu samochodu kontrolują pracę sprężyn, wytłumiając drgania o różnej częstotliwości, przyspieszeniu i amplitudzie. Możemy je podzielić na trzy podstawowe typy, takie jak jednorurowe (gazowe wysokociśnieniowe),(jednorurowe  (gazowo-cieczowe i cieczowe).

Amortyzatory dwururowe składają się z rury zewnętrznej nazywanej zbiornikiem wyrównawczym, tłoka połączonego z tłoczyskiem, podawnicy tłoczyska, zaworu dolnego oraz rury zewnętrznej pełniącej również role obudowy amortyzatora.

Podczas fazy ściskania tłoczysko jest naciskane, przepychając olej z przestrzeni pod tłokiem do przestrzeni nad tłokiem. Olej przepływa przez kanały oraz zawór jednokierunkowy. Olej którego jest nadmiar przenoszony jest przez zawór denny do zbiornika wyrównawczego, który jest wypełniony powietrzem (1 bar) lub azotem (4-8 bar). Natomiast podczas fazy odbicia tłoczysko zostaje wyciągnięte, jednocześnie ciśnienie oleju nad tłokiem wzrasta, powodując jego przepływ przez system kanałów i zaworów w tłoku. Opory przepływu powodują tłumienie wszystkich drgań i uderzeń.

Amortyzator jednorurowy natomiast zbudowany jest z cylindra bocznego, dolnego zespołu zaworowego wraz z prowadnicą tłoczyska i tłoka z tłoczyskiem.

Faza ściskania w amortyzatorze jednorurowym różni się od fazy w amortyzatorze dwururowym tym że nie posiada on zasobnika kompensacyjnego. Problem ten rozwiązano dzięki zmiennej objętości komory bocznej. Cylinder nie jest do końca wypełniony olejem gdyż w dolnej jego części znajduje się azot pod ciśnieniem 20-30bar. Olej i gaz są od siebie oddzielane pływającym tłokiem. Wsuwające się do komory roboczej tłoczysko powoduje ruch tłoka pływającego w dół, wymuszając wzrost ciśnienia części olejowej i gazowej. Wysokie ciśnienie oleju wymusza jego przepływ przez zespół kanałów i zaworów do obszaru ponad tłokiem powodując tłumienie przy ściskaniu. Podczas fazy odbicia ruch tłoka w górę powoduje wzrost ciśnienia oleju nad tłokiem, wymuszając przy tym jego przepływ przez kanały i zawory. Dławienie tego przepływu powoduje tłumienie przy odbiciu.

 


Dodał: , w Układ zawieszenia. Dnia 2 sierpnia 2012