Końcówki drążków kierowniczych

Podejście niektórych kierowców do układu kierowniczego jest – mówiąc oględnie – nie do końca poważne. Choć każdorazowo podczas jazdy mają z nim ciągłą i bezpośrednią styczność (ręce na kierownicy), nie przywiązują praktycznie żadnej wagi do dbałości o ten układ. Przynajmniej do czasu pierwszej konieczności wymiany końcówek drążków kierowniczych.

Za co odpowiadają końcówki drążków kierowniczych

O znaczeniu układu kierowniczego nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Nawet ci kierowcy, którzy nie przywiązują wagi do jego żywotności i traktują jakby był niezniszczalny, zdają sobie sprawę z tego, że bez sprawnego układu kierowniczego jazda samochodem jest co najmniej mocno ryzykowana, a czasem wręcz niemożliwa.

Jednym z ważniejszych elementów układu kierowniczego są końcówki drążków kierowniczych. Zadaniem tych części jest łączenie zwrotnicy koła z systemem kierowniczym pojazdu. Końcówki drążków kierowniczych złożone są z elastycznych części nazywanych przegubami kulowymi, które odpowiedzialne są za ruch zawieszenia koła oraz za ruch skrętny zwrotnicy wobec przekładni kierowniczej. Jak z tego wynika, końcówki drążków kierowniczych pełnią istotną rolę w manewrowaniu pojazdem, co oznacza, że odpowiadają również za poziom bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Jeśli dodamy do tego pośredni wpływ na stopień zużycia opon i ilość spalanego paliwa, otrzymamy pełen zestaw czynników zależnych od tych niewielkich części samochodowych.

Najczęstsze objawy awarii końcówek drążków kierowniczych

Końcówki drążków kierowniczych mocowane są do zwrotnicy koła i drążka kierowniczego. Kształtem przypominają literę L i posiadają (każdy) przegub kulowy, który jest elementem wyjątkowo mocno i często eksploatowanym. Ta intensywna eksploatacja sprawia, że końcówki drążków kierowniczych należą do jednych z częściej i szybciej zużywających się części samochodowych.

Istnieje szereg objawów nadmiernego zużycia końcówek drążków kierowniczych. Do najpopularniejszych należą:

  • dobiegające z okolic silnika hałasy i często powtarzające się stukotanie – słyszalne nie tylko podczas jazdy, ale również w czasie postoju;
  • wibracje kierownicy, drżenia i łatwo wyczuwalne luzy – błędnie przypisywane problemom z kołami lub z oponami;
  • opóźniona reakcja układu kierowniczego na ruch kierownicą – wyjątkowo niebezpieczny objaw świadczący o krańcowym zużyciu końcówek drążków kierowniczych.

Wystąpienie każdego z tych objawów powinno zakończyć się wizytą u mechanika i przeglądem całego układu kierowniczego. W przypadku opóźnionej reakcji układu możliwa będzie konieczność wezwania lawety.


Dodał: , w Układ kierowniczy. Dnia 2 lutego 2018