Wszyscy wiemy w jakim stanie kondycyjnym są nasze auta po kilku latach męczarni na polskich drogach. Pewnie by można było i książki o tym pisać, lecz ja chciał bym się skupić na jednej, bardzo newralgicznej części jaką jest przekładnia kierownicza. Jest ich wiele rodzai, lecz nie będę się skupiał na całości a na jednym egzemplarzu, którą jest maglownica.
Jest ona stosowana w większości pojazdów obecnych na naszych drogach i jest jednym z elementów, który w bardzo dużym stopniu odpowiada za bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jeśli chodzi o budowę samej maglownicy, to potocznie mówiąc jest to ząbkowana przekładnia kierownicza, która przenosi ruch kierownic na ruch mechanizmu zwrotniczego, powodując skręt kół pojazdu. Szczegółowy opis maglownicy można wyczytać w artykule zamieszczonym na stronie.
Niestety jak każda część w samochodzie, jest ona narażona na zużycie, tym bardziej iż jest połączona z kołami samochodu, które ciągle wpadają w nasze polskie dziury drogowe. Dodatkowo producenci aut, troszcząc się o zyski z serwisowania samochodów, coraz częściej projektują układy, które nie są dostosowane do naszych warunków jezdnych. Przekładnia kierownicza w normalnych warunkach użytkowania powinna wytrzymać przynajmniej 100 000 km. Niestety zdarzają się przypadki zużycia takiej maglownicy nawet po 30 km! Przypadek ten dotyczył wadliwej maglownicy Opla Corsy C. Lecz na całe szczęście były one wymieniane na poprawione w ramach gwarancji.
Głównymi czynnikami, które przyczyniają się do szybszego zużycia przekładni kierowniczych, są przede wszystkim ich częste przeciążenia, powodowane uderzeniami w przeszkody spotykane na jezdni. Najgorszym przypadkiem jest uderzenie w taką nierówność przy skręconych kołach np. na zakrętach czy przy wjeżdżaniu na krawężnik.
Kolejnym przyczyną jest zastosowanie tak bardzo modnych i szpanerskich dużych obręczy felg w połączeniu z oponą nisko-profilową. Połączenie takie nie tłumi dostatecznie nierówności, które przenoszone są na układ zawieszenia i układ kierowniczy. Wszystkie te przyczyny mogą być śmiertelne dla przekładni w naszych samochodach.
Kiedy maglownica nadaje się do wymiany? Odpowiedź jest banalna. Kiedy wyczuwamy luzy na kole kierownicy lub słyszymy stuki podczas skręcania kierownicą i najeżdżaniu na nierówności. Najlepszym sposobem jest wyłączenie silnika i ruszanie kołem kierownicy lub porównanie go z innym samochodem tego samego modelu i marki.
Przyczyny przyczynami, ale sam skutek jest taki, że trzeba ją naprawić, tylko pytanie gdzie. U mnie w Łodzi jest np. Serwis Beta który zajmuje się regeneracją układów kierowniczych. Wymieniali mi zębatki, co w sumie poszło im bardzo sprawnie. Nie usłyszałem wielkiej kwoty za całą robociznę, a w dodatku zajęło im to mało czasu. Takie serwisy właśnie doceniam.