Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych systemów w każdym samochodzie, bez którego właściwego działania niemożliwa będzie jazda samochodem. Jego niewłaściwe działanie i eksploatacje może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Zacznijmy od tego, że układ kierowniczy wymaga okresowej kontroli. Co jakiś czas należy sprawdzić luzy (końcówki, przeguby, przekładnię i kolumnę kierowniczą), poziom oraz jakość płynu, szczelność przekładni i przewodów, osłon gumowych przegubów. To sprawdza się na każdym przeglądzie, ale warto, aby odbyło się to przed zimą, gdyż w tym okresie czasu sprawność układu musi być idealnie sprawna technicznie.
Natomiast podczas jazdy powinno omijać się studzienki, a na krawężniki wjeżdżać powoli – wpływa to na żywotność końcówek układu i przekładni kierowniczej.
Jak objawiają się awarie układu kierowniczego? Najczęściej spotyka się stuki dobiegające z komory silnika, najczęściej podczas pokonywania nierówności, a także przy kręceniu kierownicą. Inne objawy to wyczuwalny opór podczas kręcenia kierownicą, a odpowiadać za to mogą uszkodzona pompa wspomagania, zatarte przeguby kulowe, uszkodzona przekładnia kierownicza, źle ustawiona geometria kół, ale też może być niski poziom płynu w układzie wspomagania. Innym z objawów jest ściąganie samochodu podczas jazdy. W tym przypadku możliwe awarie to uszkodzone zawieszenie, zużyte końcówki drążków kierowniczych, czy nieprawidłowe ciśnienie w oponach.
Przede wszystkim nie należy ignorować żadnych przesłanek sugerujących, że z samochodem może być coś nie tak. Układ kierowniczy jest podstawą, a awaria w trakcie jazdy może być tragiczna w skutkach. Warto samemu sprawdzać stan podzespołów, które możemy zobaczyć gołym okiem. Resztę zostawiłbym specjaliście na przeglądzie.
W Polsce łatwo o uszkodzenie układu kierowniczego. Pełno dziur na drodze.
Niestety ale na naszych drogach o tego typu awarie jest naprawdę bardzo łatwo.
Niestety u nas, tego typu awarie są częste