Żaden samochód nie będzie funkcjonował bez układu kierowniczego. To integralna część, o której trochę poniżej. Budowa, zasada działania oraz diagnostyka w przypadku jakichkolwiek problemów w funkcjonowaniu układu kierowniczego – w poniższym tekście zainteresowani znajdą szereg ważnych informacji na ten temat.
Układ kierowniczy w samochodzie – jaka jest jego budowa
Budowa układu kierowniczego w każdym samochodzie jest skomplikowana, bo układ ten składa się z wielu części, precyzyjnie do siebie dobranych. To jeden z najbardziej skomplikowanych podzespołów w każdym samochodzie, który niestety jest też narażony na częste usterki i awarie. Trzy najważniejsze części układu kierowniczego to:
- kolumna kierownicy
- przekładnia kierownicza zębatkowa zwana powszechnie maglownicą
- mechanizm zwrotniczy
Poza tym bardzo często w tym układzie sterowniczym wymienia się jeszcze wspomaganie kierownicy, które jest elementem występującym w każdym nowoczesnym samochodzie. Układ wspomagania pozwala na zredukowanie siły, jakiej kierowca musi użyć do skręcania kół samochodu.
Zasada działania układu kierowniczego
Tak jak już wspominano wcześniej, układ kierowniczy w samochodzie to jeden z bardziej skomplikowanych podzespołów, dzięki któremu wraz z silnikiem samochód w ogóle porusza się i daje się nim sterować. To właśnie układ kierowniczy odpowiada za kierunek jazdy. To dzięki niemu przenoszony jest obrót kierownicy na koła skrętne czyli innymi słowy autem można prowadzić w określonym kierunku. Do najważniejszych zadań układu kierowniczego należą zatem:
- wspieranie samoczynnego powrotu kół do kierunku jazdy na wprost po skręcie
- utrzymanie kierunku jazdy nawet podczas najazdu na nierówności na drodze
- tłumienie drgań na nierównej nawierzchni
- możliwość kierowania samochodem
Diagnostyka układu kierowniczego i najczęstsze powody awarii
Układ kierowniczy wraz z układem hamowania odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy. Diagnostyka układu kierowniczego jest niezbędna zawsze wtedy, gdy mówiąc wprost, samochód zaczyna się źle prowadzić. Trudno jest zachować między innymi prosty kierunek jazdy, a samochód samoczynnie skręca w którąś ze stron. Z diagnostyką układu kierowniczego nie należy zwlekać, gdyż awarie tego układu mogą być naprawdę bardzo kosztowne. Niestety często mogą wynikać między innymi z błędów samego kierowcy, na przykład nie ostrożności podczas prowadzenia po bardzo złych nawierzchniach, ale też na przykład podczas złych warunków atmosferycznych (nieostrożna jazda po śliskiej nawierzchni).
Nawet jeśli człowiek jeździ samochodem przez kilka czy kilkanaście lat, trafia prędzej czy później na taki artykuł i uświadamia sobie, jak wiele jeszcze nie wie i jak wiele nauczyć musi się o samochodach. Zainteresowanych motoryzacją i chętnych do pogłębienia wiedzy na temat francuskiej marki samochodowej Citroen, zapraszam na stronę https://citroen-blog.com/ gdzie znaleźć można wiele przydatnych porad odnośnie eksploatacji tej marki samochodów.