Nie ma na świecie samochodu, który nie wykorzystywałby w swojej konstrukcji układ zawieszenia. I nie ważne czy porusza się on po drodze kamienistej, piaszczystej, szrocie czy asfalcie. Jest on jednym z bardziej istotnych układów, który zapewnia nie tylko komfort z jazdy, ale również jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo kierowcy i wszystkich pasażerów w samochodzie.

Jego rodzajów na rynku motoryzacyjnym jest niezliczona liczba i nie sposób wymienić wszystkich w jednym krótkim artykule. Ich spora ilość wynika z dużej mnogości poszczególnych typów i rodzajów samochodów. Praktycznie do każdego modelu samochodu konstruowane jest zawieszenie o innych specyfikacjach i innej konstrukcji, gdyż różnią się one między innymi masą, rozstawem kół i zastosowaniem. I nie jest możliwe skonstruowanie zawieszenia idealnego, które miało by zastosowanie w każdym samochodzie.

Główne typy zawieszenia jakie można wyróżnić na rynku, to zawieszenie niezależne i zależne.
W zawieszeniu niezależnym, każde z kół samochodu działa między sobą niezależnie tzn. lewe i prawe koła na jednej osi nie są ze sobą połączone mechanicznie. Koła w zawieszeniu tym powiązane są niezależnie jedną osią,  mostem napędowym ze spodem nadwozia samo-niosącego lub innymi elementami podwozia, nie wpływając przy tym na chwilowe położenie drugiego koła jezdnego na danej osi.

Zawieszenie to, jest obecnie stosowane w prawie każdym samochodzie osobowym, a coraz częściej nawet w samochodach ciężarowych i komunikacyjnych. Liczba ich rodzajów jest niewyobrażalnie wielka i reprezentowana przez rozmaite systemy i wersje. Stosunkowo najłatwiej podzielić je można, ze względu na układ główny elementów zapewniających wymagane prowadzenie kół jezdnych w samochodzie. Elementami tymi są osie wahliwe, główki wodzące, poprzeczne wahacze i resory piórowe oraz podłużne wahacze. Wśród zawieszeń niezależnych możemy wymienić takie jak: wielowahaczowe, z kolumnami prowadzącymi, tylne z wahaczami wzdłużnymi, tylne z wahaczami skośnymi,

Drugim typem zawieszenia jest zawieszenie zależne. Zawieszenie to charakteryzuje się głównie tym, że prawe i lewe koła jednej osi połączone są ze sobą na sztywno, połączeniem którym może być belka osi (gdy oś nie jest napędzana) lub sztywny most napędowy. Zmiana położenia jednego z tych kół, wywołana nierówną nawierzchnią, automatycznie wymusza zmianę położenia drugiego koła. W niektórych znanych pojazdach ciężarowych, koła jezdne łączone są z nadwoziem za pomocą sprężyn piórowych. Sprężyny te są wykonane z płaskowników, o zmiennej długości, ułożonych jeden na drugim. Oba końce sprężyn przymocowane są do nadwozia, przy czym jeden koniec jest zamocowany nieruchomo, a drugi ma możliwość przemieszczania się.

Zawieszenia zależne najczęściej stosowane są w pojazdach ciężarowych, dostawczych i terenowych, gdyż odporne jest na duże obciążenie. Najważniejszymi zaletami tego zawieszenia jest prosta budowa, niezmienność rozstawu kół, niskie koszty produkcji, oraz możliwość utrzymania przez nie stałej geometrii kół, dzięki czemu opony mniej się zużywają. Wadą zawieszenia tego typu jest też stosunkowo duża masa elementu łączącego koła, co z kolei wymusza zwiększenia sztywności zawieszenia i pogarsza płynność ruchu samochodu, mała stabilność ruchu na nierównej drodze, oraz duża przestrzeń zajmowanych elementów. Wśród zawieszeń zależnych możemy wymienić takie jak: most sztywny napędowy z podłużnymi wahaczami, most typu omega, post typu „pięść”.

 


Dodał: , Dnia 25 lipca 2012