Czynność, na którą nikt praktycznie nie zwraca uwagi. Wydawałoby się, że wszelkie rady, techniki kręcenia kierownicą są potrzebne tylko przy egzaminie prawa jazdy. Okazuje się, że nie, a dlaczego, to dowiemy się w dalszej części artykułu.

To, jaką techniką wykonujemy manewr skrętu, jakie błędy popełniamy, zależy od tego nie tylko komfort jazdy, ale i przede wszystkim nasze i innych bezpieczeństwo. Może to dla niektórych wydaje się absurdem, ale kręcenie kierownicą to czynność dosyć skomplikowana. Nie ma oczywiście jakiejś jednej konkretnej techniki manewru. Każdy kierowca musi oczywiście dopasować ją do siebie, tak, aby nie było to dla niego wielką trudnością.

Jednym z błędów, chyba najczęściej popełnianym jest kręcenie jedną ręką, metoda zwana „mydełko fa”. Druga ręka najczęściej spoczywa na gałce zmiany biegów. Jest to bardzo niebezpieczne, gdyż w każdej chwili ręka może wyślizgnąć się z kierownicy, wtedy automatycznie tracimy panowanie nad samochodem. Dodatkowo przy konieczności nagłej reakcji, bardzo opóźnia się jej czas.

Innym błędem jest trzymanie kierownicy od wewnątrz. Przy skręcaniu kierowca wykonuje ciągły ruch w dół. O wadzie tej metody można się przekonać np. w przypadku, kiedy samochód wpada w poślizg. Nie ma możliwości szybkiego odkręcenia kierownicy.

Jest o wiele więcej częstych błędów. Przy wyjeździe ze skrętu, kiedy kierownica musi wrócić do pierwotnego położenia. Często kierowcy po prostu puszczają ją, albo delikatnie przytrzymują, aby swobodnie i samoistnie wyprostowała się. Nie można założyć, że kierownica sama wyprostuje się. W przypadku, kiedy do tego nie dojdzie, będzie już brak czasu na to, aby szybko zareagować.

Specjaliści w tej dziedzinie podają wiele rad, w jaki sposób wykonywać te manewry. Jedną z takich jest trzymanie kierownicy w pozycji „za piętnaście trzecia” lub „za dziesięć druga”. Istnieje kilka typów skrętu:

  • skręt gokartowy- stosowany przy wyprzedzaniu, nagłym wymijaniu, omijaniu dziur. Wiraże pokonujemy jednym, zdecydowanym ruchem, bez odrywania rąk od kierownicy. Stąd nazwa „gokartowy”.
  • skręt manewrowy- ten typ stosujemy przy zawracaniu, wyjeżdżaniu, bardzo ciasnych skrzyżowaniach. Istnieją dwie podstawowe zasady w tym stylu: kierownicę ciągniemy, a nie pchamy z góry na dół oraz kiedy skręcamy w prawo to ręce powinny znajdować się po prawej stronie kierownicy i odwrotnie.
  • skręt szosowy- typowy dla jazdy miejskiej i w górach, np. przy serpentynach. Polega to na tym, aby przełożyć ręce przed zakrętem tak, aby pokonywać zakręt w pozycji „za piętnaście trzecia”.

Autor: Janusz Nowaczyk


Dodał: , w Artykuły. Dnia 3 grudnia 2013