Zawieszenie piórowe uchodzi za najprostszą konstrukcje, stosowaną najczęściej w samochodach ciężarowych, gdyż ich wytrzymałość oraz, twardość jest najbardziej odpowiednia dla samochodów tego rodzaju.

Jest to resor zbudowany ze sprężyny wielkopłytowej. Sprężyny są wykonane z płaskowników stalowych, które nazywane są popularnie „piórami”. Płaskowniki te są odpowiednio wygięte oraz połączone ze sobą śrubami głównymi, które przechodzą przez ich środek. Na końcach usztywnione są stalowymi opaskami (obejmami), zapobiegającymi przesuwanie się piór na boki, jednocześnie nie utrudniając przesuwanie się ich wzdłuż, jedno po drugim podczas pracy. Pióro, które znajduje się na samej górze, jest piórem najdłuższym. Nazywane jest ono z tego powodu piórem głównym. Pióro to ma na końcach specjalne ucha, w których znajdują się tuleje łożyskowe, dzięki którym możliwe jest ich przymocowanie do reszty układu zawieszenia. Resory piórowe zazwyczaj działają pod ogromnym obciążeniem, dlatego muszą być bardzo wytrzymałe. W celu ich hartowania używa się techniki, która nazywana jest kulowaniem. Polega ona na wystrzeleniu w stronę piór resora, ogromnej liczbie żeliwnych śrucin pod dużą prędkością, które uderzają w metal, utwardzając go.

Wśród resorów piórowych możemy wyróżnić takie jak: podłużne i poprzeczne, które różnią się sposobem mocowania oraz półeliptyczne, ćwierć-eliptyczne, wysięgnikowe i podwójne, które różnią się sposobem działania. Resor piórowy może być mocowany nad osią lub pod nią. W obydwu przypadkach, mocowany jest za pomocą jarzm, sworznia przechodzącego przez tuleje ucha oraz za pomocą wieszaka, który umożliwia wydłużanie się resoru podczas jazdy po nierównej nawierzchni.


Dodał: , w Układ zawieszenia. Dnia 2 sierpnia 2012