Wahacze wzdłużne to kolejna technika zawieszenia samochodu, która charakteryzuje się osią obrotu umiejscowioną równolegle do osi koła. Dzięki temu możliwy jest jego ruch w wokół osi prostopadłej do wzdłużnej symetrii pojazdu.

W ich budowie można rozróżnić dwa rodzaje wahaczy wzdłużnych. Pierwszym z nich są wahacze wleczone, w których oś przegubu znajduje się przed osią kół. Drugim rodzajem są wahacze wzdłużne pchane, w których przeguby umiejscowione są za osią koła. Rodzaj ten jest niestety niestosowany w obecnych czasach, choć trwają prace i badania nad montażem ich w przednim zawieszeniu w celu zniwelowania ruchów samochodu w momencie szybkiego przyspieszania lub gwałtownego hamowania.

Wahacze w układzie wzdłużnym montowane są zazwyczaj z wykorzystaniem dwóch elementów prowadzących, o rożnych kształtach. Dzięki takiemu zastosowaniu, są one w stanie przejmować siły zarówno zginające jak i skręcające. Układ z wykorzystaniem dwóch wahaczy wzdłużnych pozwala na utrzymanie kąta pochylenia i zbieżności w praktycznie niezmiennej wartości podatności przegubów. Zapewnia to zminimalizowanie zmniejszenia rozstawu osi podczas pionowej pracy.

Jednak z powodu wysokich kosztów produkcji, skomplikowanie kinetyczne i odkształcenia wahaczy pod wpływem sił bocznych, rozwiązanie to jest niemalże niestosowane we współczesnych pojazdach. Producenci zdecydowani są montować w miejscach zawieszenia z wahaczami wzdłużnymi, pojedyncze wahacze wzdłużne sprzężone inaczej zwane belką skrętną. Została ona opracowana i opatentowana przez koncern Volkswagena w latach siedemdziesiątych, a jej zastosowanie jest bardzo popularne do dnia dzisiejszego, w samochodach przednionapędowych klasy niższej i średniej.

Jest ona o wiele tańsza i nie zajmuje tak dużo miejsca. Dzięki połączeniu dwóch sprężystych wahaczy wleczonych, elementy podatne na skręcanie, nie pozwalają na względny ruch kół. Belka skrętna znajduje się przed osią kół, a w swojej budowie cechuje się otwartym przekrojem podwójnej litery „U”, co zapewnia odpowiednią sztywność i odporność na zginanie. Powoduje to bardzo dobrą stabilizację pojazdu podczas niesymetrycznego działania zawieszenia.


Dodał: , w Artykuły, Układ zawieszenia. Dnia 11 marca 2013