Nie ważne jaki rodzaj układu kierowniczego zostanie zastosowany w samochodzie jego usterki są praktycznie identyczne. Dzieje się tak gdyż praktycznie zawsze podlega on identycznym obciążeniom, które skutkują jego uszkodzeniem. W dalszej części postaramy się opisać najczęstsze objawy i przyczyny awarii układu kierowniczego.
W dzisiejszych czasach większość pojazdów poruszających się po drogach stosuje układ kierowniczy zbudowany na przekładni zębatkowej, zwanej fachowo maglownicą. W samochodach wyższej klasy czyli premium lub pojazdach ciężkich montuje się również przekładnie ślimakowe i globoidalne bądź śrubowo-kulkowe, ze względu na ich większą wytrzymałość na obciążenia.
Niezależnie od rodzaju zastosowanego układu, w momencie jazdy lub skręcania kierownicą (najczęściej gdy stoimy samochodem w miejscu) do naszych uszu docierają dziwne dźwięki przypominające stukanie z okolic komory silnika, może być to symptom zużycia końcówki układu kierowniczego. Na całe szczęście ich koszt nie jest zbyt wysoki, a wymiana bardzo prosta. Jednak pamiętajmy że gdy zdecydujemy się dokonać naprawy samodzielnie, koniecznie należy udać się do warsztatu w celu ponownego ustawienia geometrii kół, która na pewno ulegnie zmianie.
Kolejnym źródłem dziwnych stuków może być uszkodzony przegub krzyżakowy kolumny kierowniczej lub drążek kierowniczy. W raz z dziwnymi stukami możemy również odczuć pogorszenie precyzji układu kierowniczego. Naprawa nie należy może do łatwych, lecz jedyną trudnością może być niełatwy dostęp do wymienianych elementów, który jest różny w zależności od modelu samochodu. Koszt naprawy tego elementu to kilkaset złotych w średniej klasy samochodzie.
W przypadku gdy nasz samochód jest bardzo sukcesywnie eksploatowany, może również dojść do wyszczerbienia zębów na listwie przekładni kierowniczej. Jego objawem jest wyraźny luz lub przeskok wyczuwalny w centralnym położeniu koła kierownicy. Najmniej kosztownym rozwiązaniem może być regeneracja maglownicy, a w gorszych przypadkach lub jej całkowita wymiana. Należy jednak brać pod uwagę to, że regeneracja w szczególnych przypadkach może kosztować niewiele mniej niż zupełnie nowa maglownica. Dlatego warto się zastanowić czy jest sens oszczędzać na tak kluczowym elemencie naszego samochodu, która ma ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo.
Mimo iż nie zauważamy problemów z naszym układem kierowniczym, warto od czasu do czasu, zajrzeć pod samochód i sprawdzić stan gumowych osłon tzw. manszetami. Zdarza się dość często że ulegają one przetarciu w miejscu styku metalowymi opaskami zaciskowymi lub najzwyczajniej z nich wypadają. Koszt takich osłon jest nieduży, a ich rola bardzo istotna. Wymiana jest prosta i co ważne nie wiąże się to z potrzebą ponownego ustawiania geometrii kół, o ile nie odkręcimy żadnych śrub w układzie kierowniczym.
Układ kierowniczy to część która ma tendencję do usterek wieć tak jak inne części tak tą również trzeba sprawdzać co jakiś czas.
a by kaczka kopła to musze sie udać jednak do mechanika a myślełem że się obejdzie bo nie mam kasy zbytnio, no ale trudno dzięki za inf
Witam.
Mam citroena c3 i problem z układem kierowniczym: podczas jazdy przy wjechaniu na dziurę (przeważnie przy lekkim skręcie w lewo) następuje silne szarpnięcie kierownicą, że aż trudno jest ją utrzymać i w tym momencie tracę wspomaganie. Pojawia się ono po wyłączeniu auta i krótkim postoju. Mechanik mówi, że może zdjagnozować problem, ale po podłączeniu pod komputer. Tylko, że po podłączeniu i odpaleniu auta problem znika i komputer nie pokazuje błędu. Proszę pomóżcie znaleźć przyczynę takiego stanu, bo tak się nie da jeździć. Wspomaganie jest elektryczne.