Niemieccy producenci samochodów osobowych ciągle nas zaskakują swoimi nowinkami technicznymi w swoich samochodach. Nie tak dawno zaprezentowali oni swoje ulepszone układy kierownicze w samochodach.
Audi nazwało swój układ dynamicznym a BMW aktywnym układem. Dynamiczny układ jezdny Audi w połączeniu z niezależnym zawieszeniem kół jest ukierunkowany na pokonywanie zakrętów w sportowym stylu. Jego głównym atutem jest zwiększona precyzja kierowania pojazdem i bardziej dynamiczne reakcje układu kierowniczego, które jest niezależnie od rodzaju nawierzchni. Pod względem technicznym układ jezdny zbudowany jest z osi, zawieszenia kół, łożysk kół, hamulców, układu kierowniczego, a także sprężyn, amortyzatorów i opon. Najtrudniejszym zadaniem dla wszystkich konstruktorów układów jezdnych, jest scalenie wszystkich wymienionych komponentów w taki sposób, by samochód był maksymalnie sterowalny w każdych warunkach.
W samochodach Audi osie połączone stopniowo, wymieniono na bardziej skomplikowane, ale i efektywniejsze – niezależne zawieszenie kół. W ten sposób otrzymano lepsze rozłożenie obciążenia i przeniesienie sił napędowych na wszystkie cztery koła samochodu. Samochód zyskuje w ten sposób większą zwrotność i wykazuje się większą stabilność na ostrych zakrętach. Dodatkowo reaguje szybciej i precyzyjniej na zmiany kierunku jazdy.
Następną mocną stroną dynamicznego układu jezdnego jest zminimalizowanie poziomu hałasu w kabinie samochodu. Dzięki ulepszonemu ułożeniu wahaczy następuje obniżenie hałasu toczenia, zmniejszenie wibracji podczas ruszania i przyspieszania, a także lepsza akustyka pracy silnika wysokoprężnego. A wszystko to dzięki zastosowaniu technologii Common-Rail.
Konstruktorzy BMW zastosowali natomiast aktywny układ kierowniczy, który charakteryzuje się automatycznym dostosowaniem działania skrętu kierownicy do aktualnej prędkości jazdy, gwarantując w każdym momencie odpowiednie wspomaganie kierownicy. Dzięki tej technologii w BMW, kierownica samochodu działa na każdym zakręcie odpowiednio do danej sytuacji na jezdni. Przy wysokich prędkościach rośnie stosunek przełożenia kierownicy względem ułożenia kół. Działa on wtedy mniej czule zapewniając utrzymanie stabilnego kierunku jazdy, dzięki czemu jazda jest o wiele prostsza. Natomiast przy mniejszych prędkościach, na przykład podczas jazdy po mieście czy parkowaniu, układ kierowniczy działa bardziej czule na nasze ruchy kierownicą. Umożliwia to łatwiejsze manewrowanie na dość ciasnych powierzchniach.
Kolejną zaletą jest zwiększenie bezpieczeństwa, poprzez samodzielne ustabilizowanie pojazdu w momencie utraty kontroli na zakrętach, czy w momencie ostrego hamowania. System w tym przypadku sam skontruje pojazd do odpowiedniej pozycji względem jezdni, zapewniając stabilny tor jazdy.
Nie są to wysoce specjalistyczne dane, których szukałem – ale lepszy rydz niż nic.
podczas mocniejszego skręcania kołami w prawo lub lewo słychać metaliczne stuki jakby jakiejś sprężyny, seat ibiza 2009. co to może być
i czy to poważna usterka. proszę o pomoc merytoryczną