Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych układów ze względu na poprawność i bezpieczeństwo jazdy. Generalnym i podstawowym zadaniem układu kierowniczego jest umożliwienie utrzymania kontroli nad pojazdem oraz kontrolowanie kierunku ruchu pojazdu, zgodnie z zamiarem kierowcy przez odpowiednie ustawienie kół kierowanych względem osi jezdni. Ogólnie mówiąc przenosi on obrót kierownicy na skręt kół w aucie.
W jego skład wchodzą elementy takie jak: kolumna kierownicza łącznie z kołem kierowniczym, przekładnia kierownicza, zespół drążków i ramion kierowniczych zwanych inaczej mechanizmem wrotniczym.
Mechanizm zwrotnicy
Mechanizm zwrotniczy przekazuje ruch przekładni kierowniczej do przednich kół. W przypadku niezależnego zawieszenia przednich kół pojazdu różni się od standardowego tym, że nie ma najczęściej podłużnego drążka kierowniczego dźwigni kierowniczej, a poprzeczny drążek kierowniczy jest niejednolity i składa się, z trzech części: drążka środkowego i dwóch drążków bocznych.
Kolumna kierownicy
Kolumna kierownicy może być prostą rurą z jednej strony połączoną z przekładnią, a z drugiej z kierownicą. Obrót kierownicy powoduje poruszanie mechanizmem w przekładni, który z kolei przesuwając drążki kierownicze powoduje skręt kół.
Przeguby kulowe (gałki)
Umozliwiaja przestrzenne odchylenie sie poszczegolnych elementow mechanizmu zwrotniczego. Przeguby te wyposaza sie w sprezyny do samoczynnego kasowania luzow spowodowanych zuzyciem sie sworzni kulistych. Ich stan techniczny jest bardzo ważny dla poprawności działania całego układu, czego konsekwencja jest prawidłowa trakcja pojazdu.
Brak komentarzy.