Typowa konstrukcja większości mechanizmów różnicowych jest właściwie identyczna i można tam jedynie znaleźć minimalne różnice. Rozwiązanie firmy Schaeffler wykorzystuje zamiast kół stożkowych, koła walcowe. W miejscu używanych do tej pory kół zębatych zastosowano koła zębate jednak z zazębieniem osiowym w formie kół planetarnych. Umieszczenie ich w jednej płaszczyźnie umożliwiło znaczne ograniczenie powierzchni potrzebnej do instalacji urządzenia.

Firma Schaeffler wykorzystała jednak koncepcję znaną od wielu lat. Mechanizmy różnicowe oparte o tą technologie były używane już w pojazdach z okresu międzywojennego. Niestety z powodu braku tak zaawansowanych metod technologicznych, ówczesne mechanizmy różnicowe były bardzo duże gabarytowo i ciężkie. Z tego powodu ich główne zastosowanie można było odnaleźć jedynie w dużych samochodach terenowych i ciężarowych.

Jeżeli chodzi o samo funkcjonowanie przekładni to moment  przekazywany jest z głównego koła zębatego na jarzmo satelitów. Długości oraz rozmieszczenie zębów w satelicie są zrobione w taki sposób, by ich część zazębiała się z jednym z wyjściowych kół słonecznych oraz z sąsiadującym satelitą tej samej wielkości. Satelita ten z kolei zazębia się z innym z wyjściowych kół słonecznych. Moment zostaje przekazany z samych satelitów na koła słoneczne, a następnie na półosie.

Co zatem wyróżnia przekładnie firmy Schaeffler od innych przekładni?  Przede wszystkim nowoczesne technologie i materiały, które umożliwiły zbudowanie mechanizmu różnicowego, który oprócz standardowej budowy, będzie również mały, lekki, wydajny i cichy. Dodatkowo będzie go wyróżniać jeszcze większa wytrzymałość co pozwoli przenosić większy moment obrotowy.

Jak już wspominałem wcześniej, przekładnia ta jest lekka co oznacza iż masa uległa zmniejszeniu o 30% w stosunku do tradycyjnego mechanizmu różnicowego. Jak producent, przy masie typowego dyferencjału rzędu 9 kg ich odpowiednik waży jedynie ok 6 kg. Obrazując jej wielkość, konstrukcja mieści się w zarysie koła talerzowego przekładni głównej. Dzięki tak niewielkim rozmiarom ograniczono powierzchnię montażu aż o 70%, dając tym samym dodatkowe 90 mm więcej miejsca w skrzyni biegów. Niewielka budowa przekładni pozwala także nowych łożysk, ograniczających tarcie które przekłada się na zmniejszenie spalania.

Mechanizmy różnicowe marki Schaeffler można nabyć w dwóch wersjach: symetrycznej, z kołami słonecznymi o tej samej wielkości i liczbie zębów, oraz w wersji niesymetrycznej z kołami słonecznymi o różnej wielkości i liczbie zębów. Różni je wielkość i cena. Obydwie odmiany dostępne są zarówno z kołami o zębach prostych jak i skośnych. Niestety producent planuje wypuścić go do sprzedaży dopiero za 2 lata. Pozostało nam jedynie czekać.


Dodał: , w Artykuły. Dnia 27 maja 2013