Z pewnością nie raz słyszeliśmy pojęcie „mas nieresorowanych”, jednak rzadko kto z nas zastanawiał się czym one tak właściwie są i jaka ich rola w samochodzie. Artykuł ten będzie poświęcony właśnie temu zagadnieniu.

Na samym początku warto było by objaśnić, czym tak w ogóle jest zawieszenie samochodowe, lecz w bardzo uproszczony sposób by nie zanudzać czytelników obeznanych w temacie. Więc zawieszenie to zespół elementów sprężystych oraz części bezpośrednio z nim współpracujących. Elementy te łączą osie wraz z kłami pojazdu z nadwoziem auta.  Jego podstawowym zadaniem jest tłumienie wszystkich nierówności i drgań pochodzących od kół toczących się po nierównej nawierzchni, zapewniając tym samym odpowiedni komfort podczas jazdy.

W tym momencie należy wspomnieć również o podziale mas w samochodzie, na resorowane i te nieresorowane. Masami resorowanymi określamy nadwozie samochodowe i wszystko to co jest z nim związane czyli np. całe wnętrze czy motor. Są to elementy których drgania są w bardzo dużym stopniu zmniejszone dzięki zastosowaniu zawieszenia. Tytułowe masy nieresorowane to natomiast wszystkie elementy, na które działają bezpośrednio wszystkie drgania wymuszone z nierówności na drodze. Zaliczamy do nich zwrotnice, koła, tarcze hamulcowe, mosty napędowe, półosie i tym podobne. Należy przy tym pamiętać że określenie mas nieresorowanych nie jest ścisłe i zmienia się w zależności od typu pojazdu. Główną cechą mas nieresorowanych jest wyłapywanie i tłumienie drgań z nawierzchni, np. dzięki pracy opon i sprężystości ich gumy.

Ciekawostką jest to że nieruchome koło wraz z oponą odznacza się nawet do 22% wyższą sprężystością niż koło toczące się. Czemu się tak dzieje? Wszystko dzięki ciepłu wytwarzanemu podczas jazdy, które przyczynia się do zwiększenia ciśnienia w oponach i tym samym sprężystości kół. Racja, opona na pewno zmniejsza w jakimś stopniu drgania samochodu, lecz w porównaniu z zawieszeniem stopień ten jest znikomy.

Oczywiście masy resorowane są równie istotne do resorowane. Zależności między nimi przedstawię na przykładzie. W momencie gdy samochód przejeżdża przez dziurę w drodze, to koło wraz z pozostałymi elementami masy nieresorowanych wprawiane są w ruch pionowy.  Masy te podczas przemieszczania powodują ugięcie się zawieszenia, c o w konsekwencji powoduje pracę elementów sprężystych. W odpowiedzi następuje przesunięcie się mas resorowanych, jednak w ruchu płynnym, a nie jak to jest w przypadku mas nieresorowanych.

W bardzo prosty sposób można więc zauważyć, że jeśli wartość masy nieresorowanej będzie duża, to analogicznie większa będzie również siła, jaka zostanie wytworzona w momencie pokonywania przeszkody. Większa siła spowoduje większe napięcie elementów sprężystych, co przełoży się na większe przemieszczenie masy resorowanej. W przeciętnym aucie osobowym wartość masy nieresorowanej powinna wynosić ok. 10-15% całkowitej masy pojazdu.


Dodał: , w Artykuły. Dnia 6 maja 2013