Zawieszenie hydropneumatyczne jest rodzajem zawieszania samochodu stosowanego głównie w osobówkach marki Citroen ale nie tylko. Samochody te należą do klasy średniej oraz wyższej, będąc przy tym na licencji Rolls-Royce. Według powszechnie panującej opinii kierowców, taki typ zawieszenia zapewnia podróżującym większy komfort jazdy niżeli zawieszenie tradycyjne – dlaczego? W jego budowie rolę elementu resorującego pełni sprężony azot, dzięki któremu samochód nie wpada w wibracje. W klasycznym zawieszeniu elementem odpowiedzialnym za tą funkcję jest tłumik drgań elementu resorującego.
Zawieszenie hydropneumatyczne stosowane jest w samochodach marki Citroen od 1955 roku. Prekursorem został model DS, który jako pierwszy został wyposażony w ten rodzaj zawieszenia. Koncepcja od samego początku skupiała się usunięciu elementów tradycyjnego zawieszenia takich jak amortyzatory, sprężyny czy resory. Niestety tej konstrukcji nie udało się wprowadzić do seryjnej produkcji.
Dalsze próby wykorzystania tego zawieszenia w seryjnej produkcji, nastały dopiero w roku 1989, wraz z debiutem samochodu klasy wyższej – Citroena XM. Posiadał on druga generacje powyższego zawieszenia hydropneumatycznego. Największa różnica to zastosowanie w jego konstrukcji elektroniki sterującej. Jej mózgiem był komputer, który sterował wszystkimi parametrami (ciśnieniem w układzie hamulcowym, prędkością kół, naciskiem na pedał przyspieszenia, wielkością i szybkością skrętu). Jej głównym zadaniem było poprawienie reakcji na zmiany obciążenia oraz poprawy stateczności i komfortu podczas jazdy.
Trzecia generacja tego zawieszenia powstała 11 lat później (2000r.) w modelu C5. Została ona nazwana do Hydractiv III. Ciągły postęp technologiczny pozwolił na umocnienie części elektronicznej tego systemu, a tym samym zwiększenie efektywności jego pracy. Dodatkowym walorem nowej generacji zawieszenia, była możliwość zmiany prześwitu samochodu, w zależności od prędkości jazdy. Dzięki temu została zwiększona aerodynamika podczas szybkiej jazdy, i sposobność manewrowania przy niskiej prędkości, po bezdrożach.
Ostatnia generacja to praktycznie brak zmian jeżeli chodzi o samą konstrukcję zawieszenia. Jedynie nośnik tłumiący w postaci płynu mineralnego zastąpiono płynem hydraulicznym LDS.
Największymi zaletami zawieszenia hydropneumatycznego są możliwości utrzymania zadanej wartości prześwitu niezależnie od warunków jazdy i obciążenia samochodu. Dodatkowym atutem zawieszenia hydropneumatycznego jest jego bardzo wysoka trwałość. Bez jakiegokolwiek remontu można na nim przejechać 250-300 tyś km, co daje bardzo dużą przewagę nad standardowymi typami zawieszenia samochodu. Podstawowe problemy z zawieszeniem hydropneumatycznym można usunąć naprawdę niewielkim kosztem.
Zawieszenie hydropneumatyczne to niewątpliwie wynalazek który zasługuje na bardzo duże brawa jeżeli chodzi o jego możliwości oraz same koszty eksploatacji. Mimo tych zalet kierowcy samochodowi z wielką ostrożnością podchodzą do tego tematu, stąd też i niski wskaźnik sprzedaży tego zawieszenia