Żaden samochód nie będzie funkcjonował bez układu kierowniczego. To integralna część, o której trochę poniżej. Budowa, zasada działania oraz diagnostyka w przypadku jakichkolwiek problemów w funkcjonowaniu układu kierowniczego – w poniższym tekście zainteresowani znajdą szereg ważnych informacji na ten temat.
Układ kierowniczy w samochodzie – jaka jest jego budowa
Budowa układu kierowniczego w każdym samochodzie jest skomplikowana, bo układ ten składa się z wielu części, precyzyjnie do siebie dobranych. To jeden z najbardziej skomplikowanych podzespołów w każdym samochodzie, który niestety jest też narażony na częste usterki i awarie. Trzy najważniejsze części układu kierowniczego to:
- kolumna kierownicy
- przekładnia kierownicza zębatkowa zwana powszechnie maglownicą
- mechanizm zwrotniczy
Poza tym bardzo często w tym układzie sterowniczym wymienia się jeszcze wspomaganie kierownicy, które jest elementem występującym w każdym nowoczesnym samochodzie. Układ wspomagania pozwala na zredukowanie siły, jakiej kierowca musi użyć do skręcania kół samochodu.
Zasada działania układu kierowniczego
Tak jak już wspominano wcześniej, układ kierowniczy w samochodzie to jeden z bardziej skomplikowanych podzespołów, dzięki któremu wraz z silnikiem samochód w ogóle porusza się i daje się nim sterować. To właśnie układ kierowniczy odpowiada za kierunek jazdy. To dzięki niemu przenoszony jest obrót kierownicy na koła skrętne czyli innymi słowy autem można prowadzić w określonym kierunku. Do najważniejszych zadań układu kierowniczego należą zatem:
- wspieranie samoczynnego powrotu kół do kierunku jazdy na wprost po skręcie
- utrzymanie kierunku jazdy nawet podczas najazdu na nierówności na drodze
- tłumienie drgań na nierównej nawierzchni
- możliwość kierowania samochodem
Diagnostyka układu kierowniczego i najczęstsze powody awarii
Układ kierowniczy wraz z układem hamowania odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy. Diagnostyka układu kierowniczego jest niezbędna zawsze wtedy, gdy mówiąc wprost, samochód zaczyna się źle prowadzić. Trudno jest zachować między innymi prosty kierunek jazdy, a samochód samoczynnie skręca w którąś ze stron. Z diagnostyką układu kierowniczego nie należy zwlekać, gdyż awarie tego układu mogą być naprawdę bardzo kosztowne. Niestety często mogą wynikać między innymi z błędów samego kierowcy, na przykład nie ostrożności podczas prowadzenia po bardzo złych nawierzchniach, ale też na przykład podczas złych warunków atmosferycznych (nieostrożna jazda po śliskiej nawierzchni).