Olej w hydraulicznym wspomaganiu kierownicy przemieszcza się stale między pompą wspomagania, zbiorniczkiem wyrównawczym, a cylindrem ciśnieniowym w przekładni.
O wymianie płynu mówi się tylko przy okazji rozkręcenia i naprawy układu wspomagania. Jeżeli zostanie zauważony ubytek płynu, należy go uzupełnić tym o tej samej jakości.
Olej z biegiem lat zmienia swoją barwę i zmienia się z mętną mieszankę oleju i brudu. Czy już wtedy konieczna jest wymiana oleju? Na pewno nie zaszkodzi, chociaż na pewno nie będzie widoczna zmiana w pracy układu wspomagania. Taką czynność można wykonać, ale nie częściej niż raz na 2-3 lata.
Często zdarza się, że podczas skręcania słychać hałasy z pompy układu wspomagania. Najczęściej oznacza to jej awarię i konieczność wymiany, ale nie zawsze. Może się okazać, że na jej głośną pracę wpływał gromadzący się przez lata płyn i jego wymiana przynosiła efekt.
Wymiana płynu wspomagania nie jest skomplikowaną czynnością. Najważniejsze jest, aby nie doprowadzić do zapowietrzenia układu. Aby pozbyć się oleju, należy odłączyć wężyk prowadzący płyn do pompy z powrotem do zbiorniczka wyrównawczego. Wcześniej należy przygotować sobie zbiorniczek, gdzie zostanie zlany stary płyn.
Stary płyn usuwa się przy wyłączonym silniku. Zadaniem pierwszej osoby będzie kręcenie kierownicą z jednej strony do drugiej, a druga będzie doglądać proces opróżniania płynu w zbiorniczku.
Następnie należy zamknąć układ zaciskając wężyk w zbiorniczku. Potem trzeba dolać płyn i tak samo kręcić kierownicą z prawo i lewo. Poziom oleju się obniży, więc należy go maksymalnie uzupełnić.