Maglownica samochodowa jest to mechanizm, który stosowany jest do przenoszenia ruchu obrotowego kola kierownicy, na ruch koła skrętnego w pojeździe. Może być stosowana wyłącznie w samochodach z zawieszeniem niezależnym. Zasada jej działania, opiera się na połączeniu wałka kolumny kierowniczej z listwą zębatą za pomocą kół zębatych. Ruch obrotowy wałka zamontowanego w układzie, powoduje ruch postępowy zębatki do której przytwierdzone są drążki poprzeczne.
Istnieje kilka odmian przekładni zębatkowej, które charakteryzują się miejscem mocowania ramion oraz ustawieniem zębnika względem listwy. Rozwiązania te są zależne przede wszystkim od ilości miejsca na mechanizm kierowniczy, którego w przypadku samochodów z silnikiem z przodu i przednim napędem jest niewiele. Ze względu na to, że koło kierownicy jest sprzężone przez przekładnie z kołami, pozwala to kierowcy na „czucie” samochodu, lecz z drugiej strony kierowca może odczuwać drgania wywołane nierówna nawierzchnią, co powoduje pewien dyskomfort z jazdy.
Najpopularniejszym, stosowanym rozwiązaniem tego problemu, jest mocowanie krótkich drążków poprzecznych do końców listwy zębatej i przesunięcie lub skierowanie zębnika w stronę kierownicy. To co skłania do stosowania tego rozwiązania to dość duża niezawodność i prostolinijna budowa, która przekłada się na niższą cenę. W przypadku potrzeby umieszczenia przekładni stosunkowo wysoko, stosuje się mocowanie długich drążków poprzecznych w środku listwy zębatej. Ze względu na długość elementów przenoszących siły kierowanie pojazdem, w którym zastosowano takie rozwiązanie, sterowanie samochodem jest mniej precyzyjne.
Przekładnie zębatkowe są bezobsługowe, ponieważ zastosowano w nich automatyczną regulację luzu i tłumienia drgań przekładni będących głównym źródłem hałasu. Obudowa przekładni wypełniona jest specjalnym smarem stałym, którego zadaniem jest minimalizacji oporów podczas wykonywania ruchu mechanizmu.
Najczęstszymi usterkami maglownic są wycieki na osłonach elastycznych, które mogą powodować cięższą pracę przekładni, a nawet jej zatarcie. Jeżeli zamierzamy ją regenerować, to najczęściej wymienianymi elementami są pierścienie i gumy uszczelniające. Mimo iż jest jest to stosunkowo mało części, to ze względu na trudne umiejscowienie samego elementu, kosz jej naprawy może sięgać nawet kilku tysięcy złotych.