Większa ilosć kierowców bagatelizuje problem drgań odczuwalnych na kierownicy podczas jazdy. Jednak przez niewiedzę nie spodziewają się oni że w niektórych przypadkach może ono stanowić objaw poważnej usterki. Pytanie brzmi: Co w takim przypadku może być przyczyną zaistnienia tych drgań na kierownicy?

Musze was zmartwić, gdyż przyczyn tego problemu może być wiele, lecz ja postaram się opisać te najczęściej występujące. Najpopularniejszą z nich jest najprostsza przypadłoś, czyli nieregularny kształt koła. Może być to spowodowane tym, że po prostu od felgi odkleił się odważnik, lub sama felga lub opona jest uszkodzona, np. posiada uszczerbki na gumie lub rancie felgi. Należy zwrócić uwagę na istotny aspekt który uświadomi nas w tym przekonaniu, objawiający się tym że im większa prędkość pojazdu, tym mocniej powinny być odczuwalne wibracje na kierownicy. Przy większych prędkościach nawet błaha pineska lub kamyk wbity w oponę, może doprowadzić do drgań kierownicy. Śmieszne lecz prawdziwe.

Na wzmożony poziom wibracji kierownicy w największym stopniu wpływa także wyważenie oraz waga kół. Zasada jest taka, iż im lżejsze koła, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że zostaną wprowadzone w wibracje. Dostrzegamy to w momencie zamontowania felg aluminiowych, które znacznie lżejsze od stalowych, przez co auta wyposażone w te pierwsze są w mniejszym stopniu narażone na wibracje.

Czasem przyczyn można się dopatrywać w uszkodzeniach lub zużyciu układu hamulcowego. Zwichrowane lub wytarte tarcze hamulcowe bądź uszkodzone klocki, mają bezpośrednią styczność z felgą i są kolejnymi elementami mogącymi wprowadzić kierownicę samochodu w wibracje. Podczas okresowej kontroli układu hamulcowego, wart zwrócić szczególną uwagę również na bębny hamulcowe, których nierówna powierzchnia cierna może stanowić kolejną przyczynę drgań.

Najmniej prawdopodobną ale możliwą przyczyną, jest zużyta przekładnia kierownicza. W obecnie produkowanych samochodach wszelakich klas, luz przekładni ślimakowej jest automatycznie eliminowany, poprzez układ wspomagania kierownicy, co z pozoru nie jest dobrym rozwiązaniem na dłuższą metę. Przyczyna drgań w układzie może tkwić w zbyt dużym zakresie ruchu przekładni, przez co ciśnienie wytwarzane przez pompę będzie w stanie wprowadzić drążki kierownicze w drgania, które następnie mają prawo być odczuwalne na kolumnie i kole kierownicy. Najprostszym sposobem wyeliminowania takiej usterki, jest regeneracja maglownicy bądź wymiana jej na nową.


Dodał: , w Artykuły. Dnia 15 kwietnia 2013